Vår profil

skolegårdsommer

Elevgruppen ved Voksentoppen skole er en sammensatt gruppe med ulike utfordringer innenfor psykisk helse og/eller sosiale-emosjonelle vansker.

Våre 48 elever er i år fordelt på 3 grupper på ungdomstrinnet med 16 elever i hver gruppe. Gruppene har en slik bemanning at de kan deles i mindre grupper i de ulike timer ved behov.

35 ansatte på skolen

Det er 35 ansatte på skolen i forskjellig stillingsstørrelser og i ulike roller. I tillegg til skolens lærere og ledelse har vi miljøterapeuter, vaktmester og to konsulenter som i varetar de kontortekniske oppgavene på kontoret.

Lærere og miljøterapeuter arbeider i team der de samarbeider tett om planlegging og gjennomføring av undervisningen og den daglige oppfølging av skolens elever. Vi har etablert et tverrfaglig samarbeidsnettverk som består av PP-tjenesten, BUP samt andre aktuelle instanser i bydelene og i Helse Sør-Øst.

Alle elevene ved Voksentoppen skole har en individuell opplæringsplan (IOP) da de har rett til spesialundervisning etter § 5-1 i Opplæringsloven. Eleven skal følge kompetansemål tilpasset sine forutsetninger. I IOP-en utarbeides også 'sosiale utviklingsmål' som er hentet fra sakkyndig vurdering og overordnet del i læreplanen. Disse målene kan for eksempel handle om å øke tilstedeværelse på skolen eller bli kjent med og trygg på voksne og medelever ved skolen.

Beliggenhet

Skolen ligger i flotte omgivelser på Voksenkollen i Vestre Aker bydel i Oslo, med Nordmarka som nærmeste nabo. Den enkleste måten å komme til skolen, er å ta T-banen til Voksenkollen T-banestasjon. Det tar ca. 10 minutter å gå fra stasjonen til skolen.

Skoletransport

Alle elever på Voksentoppen skole får tilbud om skoletransport til skolen. Det er for tiden Oslo Taxibuss som har ansvar for skoletransport i Osloskolen. Når elevene blir tatt inn på skolen, blir det sendt informasjon til Oslotaxi om henting ved hjemsted og transport til og fra skolen. Transporten følger skolens/elevens timeplan.