Verdensdagen for psykisk helse

Raushetens tre

Å være raus med oss selv kan bidra til at vi får en bedre psykisk helse, forteller Nancy Brekke Christiansen, miljøterapeut ved Voksentoppen skole. I forkant av Verdensdagen,  forteller hun videre at flere klasser startet skoledagen med å lytte til en sang som handler om at "du er god nok som du er". På slutten av dagen skrev elevene ned 3 ting de var fornøyd med som de hadde fått til i løpet av dagen. Nedenfor følger en liten reportasje fra Nancy om de ulike aktivitetene på Voksentoppen skole 10.oktober, 2018.

Klokken er 0945. Forberedelsene til markeringen av Verdensdagen er i full gang. En elev, i ført en svart T-skjorte med grønne bokstaver der det står Verdensdagen for psykisk helse, er i full gang med å bake muffins, mange muffins..... I bakebollen med blandingen som skal bli vaniljemuffins heller eleven opp i grønn konditorfarge. Han ønsker å lage grønne muffins siden det er fargen på logoen for Verdensdagen for psykisk helse. Når vanilje- og sjokolademuffinsene er ferdigstekte, pynter eleven med melis. Noen av muffinsene må selvfølgelig få grønn melis! Eleven finner fram en fiffig glitterpenn som  brukes til å dekorere  muffinsene, deretter får han en ny ide og skriver en V på en del av de. V - selvfølgelig for Verdensdagen! Vi varmer opp de tinte allergivennlige muffinsene som ble laget 2 uker tidligere og som er uten egg, laktose og gluten - selvfølgelig skal alle kunne få muffins på standen 10.oktober!

Klokken har blitt 1045. En annen elev med Verdensdag-T-skjorte og en miljøterapeut rigger til en stor stand i korridoren i 1.etasjen. De finner fram poser med grønne stressballer som skal deles ut, informasjonsmateriell, saft, kopper og diverse annet. Når det nærmer seg Storfriminuttet (populært kalt Storefri)  - har det allerede samlet seg mange forventningsfulle og sultne elever foran standen. De blir svært glade når muffinsene settes fram på bordflaten. Så glade at undertegnede helt glemmer å forevige de fantastiske muffinsene. I stedet går jeg tilbake til Mat- og helserommet for å hente enda flere muffins! Voksne, barn og ungdom spiser muffins, drikker saft og får utdelt stressballer og artige refleks-brikker. Flere elever fyller ut små kort om hva raushet er. Noen av elevene velger å være på standen gjennom hele friminuttet.

Med ett er en ny skoletime i gang. Elevene kan velge mellom å se filmen "Yes Man" i gymsalen, eller å delta på aktiviteter knyttet til raushet på biblioteket. Jeg venter spent blant bokreolene og gleder meg til å sette elevene i gang med ulike aktiviteter. Ved et bord sitter en gjeng elever og voksne og spiller kortspillet "Uno". Spillet spilles på vanlig måte, men når noen legger på et kort med en pil som gjør at de skifter retning, må de i tillegg si noe hyggelig til den personen de skifter retning til. Dersom de legger på  et kort med +2 eller +4 på, må de si noe hyggelig til seg selv! Ikke alle synes det er like lett å finne på noe positivt å si til seg selv eller andre, derfor ligger det et ark på bordet med forslag til koselige kommentarer som man kan si til medspilleren. Flere av elevene benytter seg av forslagene når de skal si noe til en medspiller. Det legges stor innsatsvilje i å velge ut et kompliment som passer til akkurat den de skal si noe til.

Ved et annet bord i nærheten spiller noen elever samtalespillet "Lysets styrke". "Raushet er å våge åpenhet. Raushet er å lytte ti andre", står det på hjemmesiden til Verdensdagen. Elevene tar utfordringen på strak arm, og når raskt disse målene!

Ved siden av jobber noen elever iherdig med plakater som skal henges opp rundt omkring på skolen. Oppgaven er at de skal skrive og/eller tegne noe som kan være oppmuntrende å se på for andre elever på skolen. Vi har virkelig kreative elever på Voksentoppen!

Det er 2 rom tilknyttet skolens bibliotek. Også her sitter det elever. På det ene rommet viser elever hverandre en sang som de mener har noe med raushet å gjøre. I et annet rom står jeg med en djevelhøygaffel på min høyre side og en engleglorie på min venstre side. Etter forslag fra elevene dramatiserer jeg at jeg møter de kule vennene mine og oppdager til min store skrekk at jeg har genseren min på vrangen. De elevene og voksne som har lyst, kommer fram og tar på seg engleglorien og sier noe hyggelig til meg, eller tar tak i høygaffelen og sier noe ufint. "Det gjør ingenting, du kan jo bare snu genseren", sier eleven med engleglorien. "Hahaha, de andre kommer til å le av deg for alltid", sier den voksne med høygaffelen. Etterpå snakker vi om at djeveltankene er de negative tankene vi får når vi føler at vi har gjort noe dumt, mens engletankene er de positive tankene vi tenker. Vi reflekterer over dette, og de fleste virker enige når en av elevene sier: "Vi burde høre mer på engletankene våre".

Markeringen fortsetter til skoledagen er ferdig. Elevene i gymsalen ser ferdig filmen, og elevene på biblioteket kommer seg i gjennom alle stasjonene. Vel, nesten alle stasjonene...... Tidsskjemaet sprekker allerede i starten av 4.time, ettersom elevene har lyst til å sitte lenger enn hva jeg har satt av tid til på hver stasjon de er på. Hurra, tenker jeg! Dette må være et tegn på at markeringen vår har vært vellykket.! Jeg gleder meg allerede til neste år!

Tekst og foto: Nancy Brekke Christiansen

Banner til Voksentoppen